Mielipiteitä Moppi 0-6 -ohjelmasta

Kalevan koulussa, Keravalla käytetään Moppi-opetusohjelmaa useilla luokilla. Oma viides luokkani on käyttänyt ohjelmaa lisä- ja tukiopetuksessa sekä opetuksen tukena ja havainnollistajana.

Syksyllä vanhemmat saivat mahdollisuuden tilata Moppi-opetusohjelmaa myös koteihin. Vanhemmat tilasivatkin ohjelmia koteihin. Mm. oppilaat, jotka eivät millaan tahtoneet oppia kertotaulua/jakolaskua, saivat uuden kipinän harjoitteluun ja tulokset alkoivat näkyä hyvinkin pian. Suurten lukujen hahmottaminen, arviointi ja peruslaskutoimitukset varmenivat. Aina hankala alue, eli geometria sujui tänä vuonna myös mainiosti.

Oppilaat kertoivat harjoitelleensa luokittelua Mopin harjoituksilla, samoin sanastoa, joka tuottaa monille vaikeuksia enemmän kuin varsinainen hahmottaminen. Koko luokan arvosanat ovat nousseet ja kiinnostus ainetta kohtaan lisääntynyt, sekä tietenkin myös opetus on monipuolistunut, kiitos Mopin!!!

Arja Korhonen
Kalevan koulu Kerava


Ohjelma on todella hyvä ja käyttökelpoinen. Olen suositellut sitä muillekin kouluille täällä Haapajärvellä. Verkkoversion opettajaosio on hyvin käyttökelpoinen, kun seurataan oppilaiden edistymistä. Oppilaat haluaisivat koko ajan tehdä Moppia ja samalla oppia.

Kiitokset, tällaista koko ala-asteen oppimäärää kattavaa ohjelmaa olemmekin kaivanneet pitkään.

Ossi Savola
Oksavan koulun johtaja Haapajärvi


Mopissa on MONIPUOLISIA tehtäviä kaikille luokka-asteille. Mopin avulla on HELPPO ERIYTTÄÄ, jokainen oppilas voi tehdä tehtäviä omaan tahtiin ja jokainen voi tehdä eri tehtäväsarjaa. Tulostettava DIPLOMI ja MOPPIARVONIMET ovat kivoja. Ne motivoivat oppilaita ja antavat mielihyvää.

Oppilaan mielenkiintoa tehtäviin lisää, kun monessa tehtävässä NÄKYY OPPILAAN OMA NIMI. Oppilas kokee tehtävän silloin itselleeen läheiseksi. Kussakin osioissa on tehtäviä SOPIVA MÄÄRÄ, ei liikaa, ei liian vähän.

Moppi-ohjelmisto on koulussamme ahkerassa käytössä, ei ole ollut tarvetta lähteä etsimään esim. internetistä lisätehtäväsarjoja. Moppihan on loputtoman kärsivällinen ja aina kannustava, koskaan se ei väsy rohkaisemaan oppilasta yrittämään uudestaan.

Moppi-open avulla opettaja voi helposti seurata oppilaan edistymistä. Ja atk-vastuuopettajan mielestä erittäin tärkeä asia: Moppi on käytössämme olevista opetusohjelmista teknisesti vakain ohjelma (=ainoa VAKAA OHJELMA), se ei kaadu koskaan!

Niemelän koulun opettajat, Heinola


Olemme käyttäneet Moppia opetuksessamme useita vuosia. Tehtävät ovat monipuolisia ja viimeisimmässä versiossa tehtävien lukumäärää on kiitettävästi lisätty. Oppilaat työskentelevät Mopin avulla innokkaasti, syventäen saamaansa tietoa hauskalla tavalla. Voin suositella Moppia täydentämään ja monipuolistamaan luokkaopetusta.

Rehtori Kari Louhivuori
Kirkkojärven koulu, Espoo


Saimme syksyllä 2001 kuntoon tietokoneluokan, jossa meillä on 11 konetta oppilaskäytössä. Ostimme Mopin koululle vuodenvaihteessa 2001 - 2002. Olemme käyttäneet ohjelmaa matematiikantunneilla ryhmille sekä perusasioiden opettamiseen että eriyttämiseen.

Moppi on toiminut myös yksittäisten oppilaiden tukiopetuksen apuna tai lisätehtävänä nopeille laskijoille. Oppilaiden on helppo käyttää ohjelmaa myös itsekseen.

Oppilaat viettävät mielellään aikaansa Mopin parissa myös silloin, kun heillä on vapaus itse valita työtehtävänsä. Mopin antamat arvonimet ovat hauskoja ja kannustavia. Itse olen laskenut ekaluokkalaisteni kanssa vain Mopin alaluokkien tehtäviä, mutta isompien oppilaiden opettajat ovat kehuneet ohjelmaa sopivaksi myös ylemmille luokka-asteille (2. - 6.).

Riitta Hietanen
Miemalan koulu, Hämeenlinna


Koulumme maahanmuuttajaopettaja piti hyvänä kun tehtävät puhuttiin.

Opetusharjoittelijat ovat pitäneet ohjelmasta, joka kattaa mukavasti ala-asteen oppisisältöjä. Heiltä tulleen palautteen mukaan eivät ole parempaa nähneet ainakaan omilla opiskelukursseillaan.

Raimo Sihvonen
Turun Normaalikoulu


Moppi on ollut selkeä ohjelma koekäytössä. Joitakin muita matikan multimediaromppuja on ollut, mutta niissä se multimedia peittää itse asian. Nyt, kun määräraha-ajo tuli, juttelin asiasta rehtorin kanssa ja päädyimme hankintaan.

Jukka Tolonen
Länsi-Pasilan ala-aste, Helsinki


Moppi on hyvä apuopettaja erityisopetuksessa. Moppi toimii hyvin.
Mopissa on hyvää asiaa - siksi ostan Mopin.

Seppo Mikkonen
Kellarpellon ala-aste, Savonlinna


Mopissa meitä opettajia kiehtoo sen selkeys. Kaikki turha pelailu ja jännitys on poissa, joilloin hyvin erilaiset oppilaat voivat keskittyä juuri matemaattisten taitojensa harjoitteluun. Mopissa lapset saavat palautetta heti tehtävän tehtyään, mikä selvästi innostaa heitä. Tehtävät ovat monipuolisia ja niiden suorittaminen vaatii muutakin kuin mekaanista laskemista. Tehtäväryhmissä on tarpeellista yllätyksellisyyttä, mikä auttaa motivoinnissa. Hyvää Mopissa on myös käyttäjän yksilöllinen huomiointi; oma nimi palautteessa ja oman koulun nimi kuvassa.

Meriusvan koulun opettajat, Espoo


Ohjelma on tekniseltä toteutukseltaan minusta toimivan oloinen. Erityisen kiitoksen tämä ohjelma saa siitä, ettei sitä ole tehty pelimuotoon. Tämä ohjelma on rehellisesti opetusohjelma ja sitä pystyy käyttämään sekä eriyttävänä materiaalina että myöskin arvioinnin apuna.

Yleensäkin ottaen voin suositella tätä ohjelmaa ala-asteen kaikille luokkatasoille ja erityisopetukseen aina esiopetuksesta alkaen.

Jari Raninen
Rauhalan koulu, Virkkala, Lohja


Olen käyttänyt Moppia parisen vuotta 1-6-luokkien tietotekniikkaopetuksessa. Ohjelma on osoittautunut oivalliseksi tueksi matematiikan opetuksessa. Erityisesti "sanalliset tehtävät" ovat kiehtoneet oppilaita. Olen koemielessä laatinut omia tehtäviä opettaja-osiolla ja totesin sen olevan toimiva ja suhteellisen helppokäyttöinen.

Matti Jauhiainen
Malmin ala-aste, Helsinki


 

 
Mikrolinna Oy, Vanajantie 10 A, 13110 Hämeenlinna

Puh 010 322 1234 tai 010 322 1232 (Opetusohjelmat) Facebook